Visie internationalisering

Inleiding

Daltonschool De Rank is een open christelijke basisschool die vanuit haar kernwaarden PUUR, SPRANKELEND, VERWONDERING, TROTS, VERBINDEND en LEF haar onderwijs vormgeeft. Wij geloven dat internationalisering een natuurlijke uitbreiding is van ons onderwijs en bijdraagt aan de talentontwikkeling, het wereldburgerschap en de brede vorming van onze leerlingen. Het biedt hen de mogelijkheid om hun nieuwsgierigheid en onderzoekende houding te ontwikkelen in een internationale context en bereidt hen voor op een veranderende, globaliserende wereld.

Internationalisering in verbinding met de kernwaarden van De Rank
Internationalisering sluit naadloos aan bij onze kernwaarden en de daltonprincipes. Het stimuleert leerlingen om zelf te ontdekken, effectief samen te werken en verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces, zowel binnen als buiten de landsgrenzen. Door internationale samenwerkingen en projecten worden zij uitgedaagd om hun communicatieve vaardigheden, intercultureel bewustzijn en digitale competenties te versterken.

Wij zien diversiteit als een kracht en creëren een leeromgeving waarin álle leerlingen zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelen. Internationale samenwerking helpt ons om begrip en respect voor andere culturen en perspectieven te bevorderen. Binnen het Erasmus+-netwerk zetten wij in op projecten waarin inclusie centraal staat, zodat alle leerlingen – ongeacht achtergrond of vaardigheden – de kans krijgen om deel te nemen en te groeien in een internationale context.

Wij leren onze leerlingen zorg te dragen voor hun omgeving, zowel lokaal als wereldwijd. Internationalisering biedt ons de kans om duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s) concreet te maken in ons onderwijs. Door samen te werken met scholen en partners in andere landen, verkennen we duurzame oplossingen en stimuleren we een ecologisch bewuste houding bij onze leerlingen en medewerkers. Hierbij maken we gebruik van digitale middelen om reizen te minimaliseren en toch maximale impact te realiseren.

Digitale technologieën spelen een essentiële rol in ons internationaliseringsbeleid. Wij gebruiken digitale middelen om grensoverschrijdend samen te werken en kennis uit te wisselen. Dit sluit aan bij onze rol als academische opleidingsschool, waarbij zowel leerlingen als leerkrachten digitale vaardigheden ontwikkelen door het gebruik van eTwinning, virtuele uitwisselingen en internationale onderzoeksprojecten. Op deze manier versterken wij niet alleen onze digitale didactiek, maar bereiden we onze leerlingen ook voor op een toekomst waarin technologie en internationale samenwerking onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

De Rank is een verbindende school, waarin samenwerking met partners een belangrijke rol speelt. Door actief deel te nemen aan het Erasmus+-netwerk versterken wij onze onderwijskwaliteit en professionaliseren wij onze medewerkers. Wij nemen deel aan strategische partnerschappen, leerkrachten volgen internationale trainingen en we verwelkomen studenten en docenten uit andere landen om kennis te delen. Dit draagt bij aan een verrijkte leeromgeving waarin leren van én met anderen centraal staat.

Als academische opleidingsschool werken we in een professionele leercultuur, waarin leerkrachten voortdurend nieuwe inzichten en praktijken onderzoeken en ontwikkelen. Internationalisering speelt een cruciale rol in dit proces, doordat het onze docenten in staat stelt om hun onderwijsvisie te verruimen en te versterken door samen te werken met collega’s uit verschillende landen.

Internationalisering is geen extra belasting, maar een verrijking van ons onderwijs die bijdraagt aan de ontwikkeling van de kinderen, het team en de school als geheel. Het stelt ons in staat om onze leerlingen optimaal voor te bereiden op de wereld van morgen, waarin samenwerken, kritisch denken en intercultureel bewustzijn cruciaal zijn. Door internationalisering te integreren in ons daltononderwijs, versterken we onze kernwaarden en blijven we een school die met lef, verwondering en trots de verbinding zoekt met de wereld.

Er zijn al verschillende waardevolle internationale samenwerkingen geweest, die onze leerkrachten hebben geholpen nieuwe inzichten op te doen:

  • IJsland: Hier hebben we als school gekeken naar inclusief onderwijs en hoe we een doorgaande leerlijn van PO-VO kunnen realiseren. Deze uitwisseling heeft waardevolle inzichten opgeleverd over het verbeteren van de toegankelijkheid van ons onderwijs voor diverse leerlingengroepen.
  • Londen: Tijdens de Bett-conferentie, de grootste internationale beurs voor technologie in het onderwijs, hebben onze leerkrachten de nieuwste trends en technologieën in onderwijs-ICT verkend. Deze ervaring heeft ons geholpen om keuzes te maken en innovatieve technologieën in ons eigen onderwijsproces te integreren.
  • Praag: We ontvingen collega’s uit Praag die meer wilden leren over onderwijs aan nieuwkomers. Dit gaf onze leerkrachten de gelegenheid om kennis te delen met name over het omgaan met nieuwkomers binnen je groep. Er was ruimte om de ervaring die collega’s opgedaan hebben met NT2 kinderen, bij de peuters en groepen 1 en 2, met de collega’s te delen. Zij kwamen hierdoor meer in hun kracht.

Wereldwijde verbindingen versterken het onderwijs

De internationale netwerken en uitwisselingen die wij onderhouden, bieden onze leerkrachten waardevolle kansen om hun eigen onderwijspraktijken te herzien en te verbeteren. Door ervaringen en kennis te delen met collega’s binnen Europa, kunnen zij niet alleen hun eigen onderwijs verdiepen, maar ook de kwaliteit van ons onderwijs als geheel versterken.

Door nieuwsgierig te blijven en open te staan voor internationale samenwerking, kunnen leerkrachten bij Stichting Brigantijn hun onderwijspraktijken blijven vernieuwen en bijdragen aan een inclusiever en internationaal georiënteerd onderwijssysteem. Zo bouwen we samen aan een onderwijsomgeving waarin de nieuwsgierigheid van zowel leerkrachten als leerlingen het fundament vormt voor succes.

Onlangs hebben we een short-term aanvraag gedaan voor Internationalisering via Erasmus+. We hopen natuurlijk dat deze wordt toegekend